blog

blog

Geldenaaksebaan Blog

Alle oplossingen zijn welkom ! Een open dialoog voeren is een belangrijke stap naar een duurzame oplossing.Laat hier je mening horen, geef een voorstel,...
We willen geen klaag-blog starten, we kennen de toestand en we delen het ongenoegen, maar laat ons komen tot een leefbare oplossing voor alle betrokken partijen.

Verkeersveiligheid

OplossingenGeplaatst door geldenaaksebaan.be 10 aug, 2008 17:22
Wat kunnen we doen om de verkeersveiligheid te verbeteren ?

  • Reacties(10)

Fill in only if you are not real





De volgende XHTML tags zijn toegestaan: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles en Javascript zijn niet toegestaan.
Geplaatst door Anoniem 13 jan, 2010 14:29

@ Luc: Mag ik je er even aan herinneren dat de overlast op de Naamse en Tiensesteenweg ook aanzienlijk groot is en dat deze ook redelijk hopeloos blijkt...

Geplaatst door Luc Lauwers 11 apr, 2009 12:09

Ik heb een probleem om het gastenboek te openen.

Beste allen,

Uitgangspunt : het probleem is dat Geldenaaksebaan momenteel een vieze, drukke, gevaarlijke en ongezonde straat is.

Voorstel : een breed voetpad aan weerskanten, geluiddempende materialen, behoud parkeerplaatsen, ...

Onmiddellijk gevolg : fieters en auto's tesamen op een strook die smaller zal zijn dan vandaag.

Dat is geen probleem, tenzij tijdens de piek.

Ik zie mijn fietsende kinderen niet graag wiel--aan--bumper de GB gebruiken om naar school te gaan.

Bij een klim een auto in het achterwiel, bij een afdaling voortdurend remmend.

De stad Leuven kan het initiatief nemen om het probleem vanuit een grotere hoek te bekijken.

Situatie : Bekijk de kaart van Leuven. De ring rond Leuven, het stuk tussen de Naamsesteenweg en de Tiensesteeweg bestrijkt ongeveer 20 % van het verkeer naar en van Leuven.

De GB ligt halverwege de Naamse en de Tiense. De E40-uitrit Haasrode geeft vooral aansluiting op de GB.

De GB krijgt het "statuut" van invalsweg maar is daar helemaal niet geschikt voor.

Probleem breder bekijken : De GB-last herverdelen. Op het eerste zicht zijn er twee mogelijkheden.

Ofwel een tweede baan tussen de Naamse en Tiense mee opnemen (natuurlijke mogelijkheden: de Oudebaan (of de Hoegaardsestraat)),

ofwel meer beroep doen op de Tiense en de Naamse.

Voorstel 1: een éénrichtingsverkeerslus, GB inrijdend naar Leuven, de ring, de Oudebaan uitrijdend weg van Leuven.

Dit vraagt een OPRIT van de Oudebaan op de Meerdaalboslaan.

De GB vangt het verkeer op naar Leuven. De Oudebaan verwerkt het verkeer dat Leuven verlaat.

Enkel daar waar het mogelijk is tweerichtingsverkeer toelaten.

Prioriteit maken van voet-, fiets-, en eventueel parkeerstrook. Indien nodig, éénrichtingsverkeer (de richting volgens de lus).

Voorstel 2: de Naamsestraat beter betrekken bij het snelwegverkeer, een onmiddellijke aansluiting van de E40-uitrit in Haasrode met de Naamse.

Dit vraagt een verlenging van de E40-uitrit Haasrode (langs weerskanten van de E40 een nieuwe weg van ongeveer anderhalve kilometer).

Tenslotte, de GB-bewoners kennen het probleem als geen ander, zij hebben in eer en geweten de alternatieven afgewogen, en zij hebben een voorstel geformuleerd.

We kunnen het jammer vinden dat er geen 50%-meerderheid is voor een éénrichtings-oplossing, we moeten hun keuzes echter respecteren.

Hartelijke groet,

Luc Lauwers,

Hoveniersdreef.

Geplaatst door fietskoerier 08 jan, 2009 14:29

Begrijp niet goed waarom de nu al zo smalle stoep,er nog altijd spiegelglad bijligt op bepaalde plaatsen!
Bewoners willen bredere stoep maar kunnen smalle stoep al niet onderhouden!

Trouwens mijn stiefdochter gaat iedere dag met een klein hartje naar school met de fiets!
Op straat is er geen plaats en op het voetpad hebben ze ruzie(ergens begrijpelijk)met de voetgangers!
Waarom geen fietspad en een iets smaller voetpad tss het spoorwegbrugske en de Milse weg?
Tesnoods alleen om de stad uit te rijden!De fietsproblemen stellen zich 's avonds immers minder omdat het verkeer stadsinwaarts dan meer gespreid is!

Geplaatst door marcel 06 okt, 2008 12:49

@luc

Gelukkig woont u dan niet op de Geldenaaksebaan. Om in Haasrode te geraken heb je de Geldenaaksebaan niet nodig, netzomin als om in de philipssite te geraken en voor zover ik weet zijn er goede manieren om met het openbaar vervoer op beide plaatsen te geraken.
Ik hoop dat u niet iemand van die roekeloze chauffeurs bent die ons bijna dagelijks van de zebra- en voetpaden veegt.

De Geldenaaksebaan is nu eenmaal geen steenweg die gebruikt kan worden als toegangs- of verbindigsweg.

Geplaatst door Luc 01 okt, 2008 08:22

Eerst zorgen dat er werkgelegenheid is in Leuven door de uitbouw van ambachts-/industriezone van Haasrode én de Philipssite en daarna zorgen dat de mensen niet meer op hun werk raken. En kom aub niet af met het openbaar vervoer of we moeten allemaal verhuizen naar de Geldenaaksebaan.

Geplaatst door christophe 25 sep, 2008 23:43

goed idee !! ben er helemaal voor !
daarnaast kunnen we nog een 'oversteek dagje' houden, met z'n allen alle zebrapaden continue gebruiken :)


Geplaatst door daan 24 sep, 2008 00:20

Heraanleg van de asfalt - minder lawaai door trillingen van de vele putten in het wegdek.
Eenrichtingsstraat - het kan niet dat bewoners van haasrode of blanden dagelijks de geldenaakseBAAN gebruiken met als alternatief de naamseSTEENWEG.
Actie - met zen allen de weg versperren, alleen mogelijkheid tot administratieve aanhouding, geen verdere gevolgen ... Dit geeft meteen de houding van de buurtbewoners weer bij het grote publiek en zeker met mediabelangstelling kan dit heel wat beweging teweeg brengen bij de hogere instanties ...
Dit probleem duurt al veel te lang waardoor mij het zinvoller lijkt iets drastischer te werk te gaan ...

Geplaatst door Marcel 22 sep, 2008 15:52

Luc Lauwers heeft groot gelijk, ik vrees dat er geen andere oplossingen zijn als men de straat leefbaar wil maken (let wel het vooruitstekend huis zal binnenkort verdwijnen ten koste van een megalomaan apaartementencomplex)

Geplaatst door luc lauwers 01 sep, 2008 16:35

De Geldenaaksebaan heeft (in het stuk vanaf de Sportoase tot Pakenstraat) twee extra smalle stukken. Een eerste ter hoogte van het uitspringende huis, en een tweede ter hoogte van de spoorwegbrug. Indien de Geldenaaksebaan een twee-vaksbaan blijft, dan blijven meteen ook de problemen van de fietsers en voetgangers (welke kleur hun rijstrookjes ook mogen hebben). Ruimte geven aan fietsers en voetgangers betekent---wat dit stuk van de Geldenaaksebaan betreft---meteen afstappen van een tweevaksweg. Voorstel tot OPLOSSING : één auto-rijstrook (stuk tussen Sportoase-Pakenstraat), twee fiets- en voetgangers-stroken (gescheiden). Op die manier is er wellicht ook meer ruimte tot parkeren en kan er misschien nog een boompje gepland worden. Onze kinderen fietsen naar de St Norbertusschool, en kunnen momenteel niet anders dan het voetpad gebruiken. Aan de spoorwegbrug is er immers GEEN plaats voor de fietser op straat (de wielen van de auto's en bussen schuren langs de voetpad drempel). Luc Lauwers, Hoveniersdreef.

Geplaatst door Marcel 28 aug, 2008 17:08

Ik vrees dat er slechts één oplossing is, en dat is het doorgaand verkeer beperken zodat er voor buurtbewoners terug een leefbare straat komt en op die manier zijn er ook veel meer mogelijkheden om fietsers en autoverkeer samen in een verkeersarme "zone 30" straat te laten